مراقبت و نگهداری از لباس

8 راه برای از بین بردن دون دون لباس

گلوله گلوله ها زمانی ظاهر می شوند که الیاف از سطح لباس شما جدا می شوند، به شکل توپ های ریز در می آیند و به جای افتادن به پارچه می چسبند. در حالی که پرز دادن لباس بخشی اجتناب ناپذیر از داشتن لباس است، شما مجبور نیستید آن را تحمل کنید. ما شما را با روش‌های مختلف برای خلاص شدن از شر این پرزها و توپ‌های تیره روی لباس‌هایتان آشنا می‌کنیم، از جمله درمان‌های آسان با استفاده از وسایلی که احتمالاً از قبل در خانه دارید. آیا می خواهید در وهله اول ازدون دون شدن لباس جلوگیری کنید؟ ما شما را نیز تحت پوشش قرار داده ایم.

این مقاله بر اساس مصاحبه ای با متخصص لباسشویی و نظافت تهیه شده است.

چیزهایی که باید بدانید

. لباس خود را با چیزی ساینده بمالید تا پرز را از بین ببرید، مانند کاغذ سنباده یا سنگ پا.

. روش دیگر، به آرامی گوله را با یک تیغ یکبار مصرف بتراشید.

. با شستن لباس های خود در یک چرخه ملایم و اجازه دادن به آنها در هوا خشک شوند، از ایجاد پرز جلوگیری کنید.

روش اول: از بین بردن پرز های لباس

1- پرزها را با تیغ یکبار مصرف بردارید. لباس را روی یک سطح صاف قرار دهید و با یک دست پارچه را نزدیک ناحیه آسیب دیده بکشید. به آرامی با تیغ به سمت بالا در حرکات کوچک بتراشید – با سبک ترین تماس ممکن شروع کنید و در صورت لزوم افزایش دهید.

. محکم کشیدن پارچه مانع از پاره شدن لباس می شود.

. هنگامی که انبوهی از پرزهای پارچه را جمع کردید، از چسب برای جدا کردن آنها از پارچه استفاده کنید. یک حلقه بزرگ از نوارچسب پهن را دور انگشتان بسته خود بپیچید (سمت چسبنده به بیرون) تا آنها را بلند کنید.

. همیشه از یک تیغ نو و تیز استفاده کنید که به بهترین وجه دونه ها را از بین می برد. از استفاده از تیغ های اصلاح که دارای نوارهای رطوبت یا نوارهای صابون در دو طرف هستند خودداری کنید، زیرا این کار احتمالاً هنگام مالیدن روی پارچه باعث ایجاد ریزش بیشتر می شود.

از بین بردن دون دون لباس

2- با سمباده روی پارچه بمالید . یک ورقه کاغذ سنباده باقیمانده در اطراف خانه خود بردارید—هر ریزه کاری انجام خواهد داد. سپس کاغذ سنباده را به آرامی و با احتیاط روی سطح پر شده پارچه هدایت کنید. در کوتاه مدت، آن پرز های مزاحم حذف خواهند شد!

. برای انجام همین کار می توانید از یک اسفنج کاغذ سنباده نیز استفاده کنید.

3- با یک برس پرز یا غلتک پرز روی پارچه بروید . برس پرز را روی سطح پارچه بمالید و در حین حرکت دون دون ها را از مواد جدا کنید. یک غلتک پرزدار نیز برای این کار خوب عمل می کند – به سادگی غلتک را روی سطح هدایت کنید تا از شر پرزها خلاص شوید.

دون دون شدن لباس

4- دون دون لباس را با قیچی ناخن کوتاه کنید . لباس را روی یک سطح صاف مانند میز اتو یا تخت خود قرار دهید. با استفاده از یک جفت قیچی ناخن، پارچه را بکشید تا محکم شود و هر پرز را با احتیاط جدا کنید بدون اینکه پارچه را در این فرآیند برش دهید.

. دقت کنید که قیچی را نزدیک پارچه نگه دارید. به آرامی کار کنید تا به مواد آسیب نرسانید.

گلوله شدن لباس ها

5- سنگ پا را امتحان کنید . لباس پر شده خود را بچینید و یک سنگ پا تمیز را روی قسمت های آسیب دیده پارچه بمالید. مواد خشن سنگ باعث می شود تا پرزها از لباس شما به راحتی پاک شود.

. سنگ ژاکت (سنگ به طور خاص برای برداشتن پرز ژاکت طراحی شده است) نیز می تواند برای این کار مفید باشد.

6- پرز لباس را با غلطک های مو بردارید . لباس را روی یک سطح صاف قرار دهید، غلتک را روی ناحیه پر شده صاف قرار دهید. به آرامی آن را روی مواد بغلتانید تا پرز ها بلند شده و از روی پارچه جدا شوند. از آنجا، هر پرز گیر کرده در غلتک را بردارید و به سایر مناطق آسیب دیده پارچه ادامه دهید.

علت پرز لباس

7- با یک شانه پلیور روی پارچه بروید . لباس خود را روی یک سطح صاف قرار دهید و شانه را روی قسمت پر شده پارچه نگه دارید. با ضربات کوتاه و سریع، پارچه را محکم نگه دارید و شانه را در یک جهت هدایت کنید تا به آرامی پرزها را بتراشید.

. شانه ژاکت یک شانه کوچک و دندانه ریز است که به طور خاص برای برداشتن پرزها ساخته شده است. با شانه مو متفاوت است زیرا دندان ها کوچکتر و نزدیکتر به هم هستند.

8- پرزها را با ریش تراش پاک کنید . لباس را روی یک ناحیه صاف قرار دهید و به آرامی ماشین اصلاح را روی سطح پارچه هدایت کنید. از حرکات سبک و ملایم برای خلاص شدن از شر پیل استفاده کنید بدون اینکه در این فرآیند به لباس آسیبی وارد شود.

روش دوم: جلوگیری از گلوله شدن لباس

جلوگیری از گلوله شدن لباس

1- قبل از اینکه لباس خود را در ماشین لباسشویی بیاندازید، آن را به سمت بیرون بچرخانید. هنگامی که لباس‌هایتان را به سمت بیرون می‌چرخانید، احتمال بیشتری وجود دارد که پرزها در سمت «اشتباه» لباس‌هایتان ایجاد شوند. پرزها همچنان وجود دارند، اما فقط شما در مورد آنها می دانید.

2- لباس های خود را به آرامی با ماشین بشویید یا با دست بشویید . هنگام شستشو در ماشین لباسشویی از چرخه ظریف استفاده کنید .چرخه‌های ظریف کوتاه‌تر و ملایم‌تر هستند و باعث ساییدگی کمتری در لباس‌ها می‌شوند.

. هنگامی که برای استارت می روید، مطمئن شوید که ماشین لباسشویی بیش از حد پر نشده باشد، زیرا ماشین لباسشویی بیش از حد می تواند در ایجاد پرز نقش داشته باشد.

جلوگیری از پرز دادن لباس ها

3- لباس‌هایتان را با هوا خشک کنید. در صورت امکان، به جای استفاده از خشک کن، لباس های خود را برای خشک کردن آویزان کنید – این کار باعث ساییدگی کمتر پارچه می شود و از پر شدن آن جلوگیری می کند. اگر لباس‌های خود را خشک می‌کنید، همیشه از چرخه حرارت کم استفاده کنید.

4- به جای پودر از مواد شوینده مایع استفاده کنید. پودر شوینده در حین حل شدن به پارچه ساییده می شود، که باعث می شود در طول چرخه شست و شو، پوسته شدن آن بیشتر شود – به همین دلیل، شوینده های مایع ملایم ترین راه حل برای پارچه های ظریف هستند. از مقدار توصیه شده مواد شوینده که روی بسته بندی درج شده است، با پیروی از دستورالعمل های ماشین لباسشویی خود برای ریختن آن در دستگاه استفاده کنید.

. همیشه از مواد شوینده ملایم برای چرخه های شستشوی خود استفاده کنید.

5- نرم کننده پارچه را به بارهای خود اضافه کنید. دستورالعمل های روی ظرف را دنبال کنید و مقدار توصیه شده را در ماشین لباسشویی خود (یا سینی/کشوی داخلی که برای نرم کننده پارچه در نظر گرفته شده است) بریزید. نرم کننده پارچه به روغن کاری لباس های شما کمک می کند و می تواند از ساییدگی که منجر به دون دون شدن لباس می شود جلوگیری کند.

برداشتن پرز لباس

6- لباس های خود را به طور منظم با یک غلتک پرز مسواک بزنید. برای مسواک زدن مداوم ژاکت های ظریف با غلتک پرزدار یا برس پرز کمی زمان بگذارید. استفاده مداوم از غلتک پرز از تجمع قرص ها روی پارچه جلوگیری می کند.

. اگر در دست ندارید یک غلتک پرز در خانه درست کنید .

7- لباس هایی را انتخاب کنید که از مواد طبیعی مانند پنبه یا ابریشم ساخته شده اند. به عنوان یک قاعده کلی، پرز مواد مصنوعی بیشتر از سایر مواد است – به عبارت دیگر، پارچه‌هایی مانند پلی استر، نایلون، اکریلیک و اسپندکس بیشتر از لباس‌هایی که از الیاف طبیعی مانند کنف، ترمه و ابریشم ساخته شده‌اند، در معرض پرزها هستند.

. هر چه بافت پارچه سفت تر باشد احتمال پرز دادن آن کمتر می شود. به همین دلیل است که لباس هایی مانند شلوار جین تقریباً هرگز دون دون نمی شوند، در حالی که یک لباس بافتنی اغلب هزاران پرز تولید می کند.

8- ژاکت های خود را در فریزر قرار دهید. باور کنید یا نه، مردم دریافته‌اند که نگهداری ژاکت‌هایشان در فریزر به جای کمد، به جلوگیری از ریزش الیاف لباس‌هایشان کمک می‌کند و از پرز شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. اگر فضای کافی در فریزر خود دارید، سعی کنید ژاکت های خود را در آنجا بچسبانید و ببینید آیا تفاوتی را مشاهده می کنید یا خیر.

تهیه شده توسط تیم تحریریه لئوباس

1 دیدگاه در “8 راه برای از بین بردن دون دون لباس

  1. هستی گفت:

    خیلی به من کمک کردید. ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *