مراقبت و نگهداری از لباس

نحوه مراقبت از کت چرم

واکس زدن کت چرم

چرم ماده پیچیده ای است، اما مراقبت از آن سخت نیست. کمی وقت بگذارید تا در مورد مراقبت از کت های چرمی بیاموزید، این بهترین روش ها را دنبال کنید، و فقط باید از درمان های گاه به گاه استفاده کنید تا کت خود را انعطاف پذیر و جذاب نگه دارید.

نگهداری از کت چرم

1- چرم خود را در برابر آب مقاوم کنید. محصولات «محافظ چرم» یا «عایق رطوبتی چرم» زیادی وجود دارد، اما قبل از خرید برچسب آن را به دقت بخوانید. اسپری پلیمری سیلیکونی یا اسپری کوپلیمراکریلیک باید ظاهر و درخشندگی چرم شما را حفظ کند. محصولات مبتنی بر چربی یا بر پایه موم محافظت بیشتری دارند، اما به دلیل تأثیر بالقوه آنها بر روی رنگ، طول عمر، درخشش و بو برای ژاکت ها توصیه نمی شود. برچسب روی محصول خود را بررسی کنید تا متوجه شوید مقاومت در برابر آب چقدر طول می کشد. به طور معمول، این محصول باید هر چند هفته یا ماه یک بار دوباره استفاده شود.

در حالی که این درمان باعث می شود کت چرمی در برابر آسیب آب مقاوم باشد، اما کاملا ضد آب نخواهد بود، حتی اگر درمان خلاف این ادعا را داشته باشد. هرگز ژاکت چرمی را در آب غوطه ور نکنید و آن را در ماشین لباسشویی قرار ندهید.

2- گهگاه از نرم کننده چرم استفاده کنید. مالیدن نرم کننده چرم، روغن را به چرم باز می گرداند و از خشکی و ترک بیش از حد جلوگیری می کند، اما روغن بیش از حد می تواند منافذ را مسدود کند و بر رنگ یا طول عمر ژاکت تأثیر بگذارد. حالت دهنده چرم را فقط زمانی استفاده کنید که کت شروع به خشک یا سفت شدن کرد. در اینجا چند نکته برای انتخاب محصول آورده شده است:

برچسب را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای نوع چرم شما مناسب است. (این بیشتر برای ژاکت های جیر یا نوبوک مهم است.)

در حالت ایده‌آل، از روغن نارگیل یا سایر روغن‌های حیوانی طبیعی استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که ممکن است چرم را تیره کند.

محصولاتی که حاوی موم یا سیلیکون هستند می توانند چرم را خشک کنند، اما ممکن است گزینه ارزان تری باشند که باعث تغییر رنگ کمتری می شود. کم استفاده کنید.

هرگز از محصولاتی که حاوی روغن معدنی یا نفت هستند استفاده نکنید، که می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند. همچنین از “صابون زین” حداقل روی چرم ناتمام بدون پوشش محافظ مقاوم در برابر آب اجتناب کنید.

مراقبت از چرم

3- پولیش چرم به ژاکت شما درخشندگی می بخشد، اما پتانسیل تغییر رنگ، خشک شدن یا گرفتگی سطح چرم را دارد. از این برای مواقع خاص استفاده کنید و قبل از استفاده از محصول جدید ابتدا روی یک منطقه پنهان تست کنید. با پارچه ای بمالید تا سطحی براق ایجاد شود.

جیر یا چرم های دیگر با بافت نرم و تیره را جلا ندهید. بدون حذف دائمی این بافت، نمی توان جیر را براق کرد.

از واکس کفش استفاده نکنید، حتی اگر برای کفش های چرمی در نظر گرفته شده باشد.

نگهداری کت چرم

4- رسوبات نمک را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. در شرایط مرطوب زمستانی، رسوبات نمک سفید روی چرم ایجاد می شود. نمک را به سرعت با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا از ایجاد لکه های خشک و ترک جلوگیری شود. بگذارید چرم در هوا خشک شود، سپس روی ناحیه آسیب دیده نرم کننده بمالید.

یکی دیگر از روش‌های عالی برای از بین بردن لکه‌های نمک این است که سرکه سفید و آب گرم را به نسبت مساوی مخلوط کنید و با یک پارچه نرم که در محلول مرطوب شده است، روی چرم بمالید.

اگر با لکه های سرسخت سر و کار دارید، ممکن است لازم باشد ناحیه آسیب دیده را با رنگ یا پولیش رنگی مناسب لمس کنید.

5- بگذارید چرم مرطوب در هوا خشک شود. اگر ژاکت شما خیس شد، آن را به طور یکنواخت روی چوب لباسی آویزان کنید تا در دمای اتاق خشک شود. برای جلوگیری از کشش چرم خیس، اشیاء را از جیب‌ها خارج کنید و آن را از منابع مستقیم گرما، مانند رادیاتور یا هواکش دور نگه دارید. اگر چرم کاملاً خیس شده بود، پس از خشک شدن از نرم کننده استفاده کنید.

6- یاد بگیرید چگونه چین و چروک را از بین ببرید. قرار دادن ژاکت روی رخت آویز باید از چین و چروک های جزئی جلوگیری کرده و از بین ببرد. اگر چین و چروک های اصلی شما را آزار می دهد، توصیه می شود ژاکت را به یک پاک کننده چرم حرفه ای ببرید. از طرف دیگر، اتوی لباس را روی پایین‌ترین حالت قرار دهید (اغلب به آن «رایون» می‌گویند)، چرم را زیر پارچه قرار دهید، و پارچه را سریع و مختصر اتو کنید.

تمیز کردن کت چرمی

1- برای دستورالعمل های خاص برچسب را بخوانید. تقریباً تمام کاپشن های چرمی که در فروشگاه ها فروخته می شوند دارای برچسبی هستند که نحوه تمیز کردن کت را توضیح می دهد. از آنجایی که چرم ها انواع مختلفی دارند که همه آنها با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیستند، در صورت امکان دستورالعمل های خاص روی برچسب را دنبال کنید. مراحل زیر به طور کلی ایمن هستند، اگر به طور کامل دنبال شوند، اما هیچ روشی تضمین نمی شود که روی تمام چرم ها کار کند.

واکس زدن کت چرم

2- ژاکت را با یک برس یا پارچه ملایم گردگیری کنید. اگر کت چرمی شما مدتی در کمد مانده است، ممکن است نیاز به گردگیری داشته باشد. برای جلوگیری از خراشیدگی یا آسیب رساندن به چرم، از یک پارچه نخی خشک، پارچه نوباک یا برس موی شتر استفاده کنید.

3- چرم تمام شده را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. ابتدا ژاکت خود را با ریختن یک قطره آب روی آن تست کنید. اگر آب روی سطح باقی بماند، پاک کردن کثیفی از روی چرم با استفاده از یک پارچه کمی مرطوب بی خطر است. اگر آب جذب شد و چرم را تیره کرد، آب نمالید.

4- جیر را با یک برس مخصوص یا یک اسفنج خشک تمیز کنید. “برس های جیر” می توانند لکه های سبک را از جیر پاک کنند، اما ممکن است سایر مواد چرمی را خراش دهند. می توانید از یک اسفنج خشک به عنوان یک گزینه ارزان تر استفاده کنید. از این روش برای چرم غیر جیر یا چرم ناشناس استفاده نکنید.

اگر ابتدا جیر را در یک حمام بخار آویزان کنید، ممکن است بهترین کار را داشته باشد. بخار را مستقیماً با اتو یا کتری به جیر نزنید، زیرا گرما می تواند باعث آسیب شود.

مراقبت از کت چرمی

5- یک پاک کن هنری را روی لکه بمالید. این روش روی جیر به خوبی جواب می دهد، اما چرم های دیگر را قبل از استفاده در یک قسمت پنهان تست کنید. پاک کن هنری را روی ناحیه کثیف بمالید تا کثیفی یا لکه جوهر تازه از یک ژاکت جیر جدا شود. اگر باقیمانده پاک کن به ژاکت چسبیده است، آن را با یک جاروبرقی ملایم یا فشار بار فشرده بردارید.

این نوع پاک کن گاهی اوقات به عنوان “پاک کن هنرمند” فروخته می شود و در فروشگاه های صنایع دستی موجود است. این ماده ای شبیه بتونه است که هنگام استفاده از هم متلاشی می شود. آن را با “پاک کن های خمیر شده” که شبیه به هم هستند اما خرد نمی شوند، اشتباه نگیرید.

6- محصولات پاک کننده چرم را با احتیاط انتخاب کنید. فقط از یک محصول تمیز کننده چرمی استفاده کنید که با نوع چرم شما مطابقت داشته باشد، ایده آل آن محصولی است که توسط همان شرکتی که کاپشن شما را تولید کرده است. همیشه هر محصول تمیز کننده ای را روی قسمتی از چرم آزمایش کنید تا از نظر تغییر رنگ یا آسیب بررسی شود، محصول را حداقل پنج دقیقه روی پوست بگذارید، سپس آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. اگر آسیبی رخ نداده است، قسمت آسیب دیده ژاکت را طبق دستورالعمل محصول درمان کنید.

جیر یا نوبوک باید فقط با محصولاتی که به طور خاص برای آن نوع ساخته شده اند درمان شوند. چرم با برچسب آنیلین، نیمه آنیلین یا چرم رنگدانه شده ممکن است توسط یک پاک کننده چرم عمومی تمیز شود، اما همیشه ابتدا روی یک قسمت پنهان تست کنید.

شما می‌توانید پاک‌کننده لکه جوهر برای چرم بخرید، اما اگر جوهر خشک شده باشد، معمولاً 100٪ مؤثر نیست.

7- قالب را با الکل یا صابون ملایم پاک کنید. اگر یک کاپشن چرمی با قالب پوشانده شده است که معمولاً به صورت رنگ سفید یا خاکستری ظاهر می شود، به مقدار مساوی آب و الکل مالش دهید. با استفاده از یک پارچه نخی که با این محلول مرطوب شده است، به آرامی قالب را پاک کنید. اگر این کار ناموفق بود، به جای آن یک صابون میکروب کش ملایم و مخلوط با آب را امتحان کنید. پس از اتمام کار، مایع اضافی را با یک پارچه نخی خشک پاک کنید.

8- ژاکت را به خشکشویی متخصص چرم ببرید. اگر روش‌های بالا لکه‌ای را از کت شما پاک نکرد، آن را به خشک‌شویی ببرید که به‌طور خاص خدمات تمیز کردن چرم را تبلیغ می‌کند. همیشه از خشکشویی بپرسید که آیا خشکشویی می داند که چگونه نوع چرم و لکه را قبل از تحویل ژاکت خود درمان کند؟

هرگز لباس چرمی را در ماشین لباسشویی یا وان شستشو نشویید.

نگهداری یک کاپشن چرمی

نگهداری از کاپشن چرمی

1- به رخت آویز لباس آویزان کنید. رخت آویز پهن و بالشتکی بهترین گزینه برای به حداقل رساندن چین و چروک و کشش است. از استفاده از گیره های لباس که استرس زیادی به ناحیه کوچکی وارد می کند خودداری کنید.

2- دور از نور مستقیم خورشید و گرما نگهداری شود. نور مستقیم خورشید می تواند رنگ چرم را محو کند یا باعث تغییر رنگ لکه دار شود. گرما می تواند باعث خشکی و ترک شود، بنابراین ژاکت را در مکانی خنک و دور از دریچه های گرمایش و سایر منابع گرما نگهداری کنید.

3- مطمئن شوید که چرم می تواند “نفس بکشد”. اگر چرم در معرض هوای خشک، به خصوص هوای سبک قرار گیرد، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. هرگز چرم را داخل کیسه پلاستیکی یا زیر ورقه های پلاستیکی قرار ندهید. هنگامی که چرم را به طور موقت در یک کیسه ذخیره می کنید، هر زمان که مناسب بود کیف را باز کنید تا در معرض هوا قرار گیرد.

نگهداری ژاکت خود در داخل کمد خوب است، مگر اینکه کمد به طور غیرعادی گرم یا مرطوب باشد.

4- چرم را از آفت کش ها دور نگه دارید. چرم می تواند حشره کش ها را جذب کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نتوان بو یا حتی سم را از ژاکت پاک کرد. علاوه بر این، آفت‌کش‌های مشابه خانگی در ظروف کوچک که خانه‌های ایده‌آلی برای چرم نیستند، بیشترین تأثیر را دارند.

5- ژاکت را قبل از انتقال به انبار خشک کنید. اگر چرم را به مدت طولانی نگهداری می کنید، ابتدا آن را خشک کنید تا هرگونه آفت و بو از بین برود. این احتمال حمله آفات به ژاکت شما را کاهش می دهد، اما در صورت امکان به طور مرتب انبار خود را برای وجود آفات بررسی کنید.

تهیه شده توسط تیم تحریریه لئوباس

1 دیدگاه در “نحوه مراقبت از کت چرم

  1. علی محمدی گفت:

    خیلی به من کمک کردید. ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *